woensdag 15 juli 2009

Katie Melua







Georgië is trots op haar beroemdheden. Zo ook op Katie Melua, ofwel gewoon Katie zoals ze haar hier noemen. Binnen no time waren alle kaartjes voor haar benefitconcert uitverkocht. Uiteraard was dat al lang voor mijn aankomst in Tbilisi. Toch wilde ook ik deze Georgische beroemdheid wel eens met eigen oren horen. Op goed geluk begaf ik me dinsdagavond naar het concertgebouw aan de Rustaveliboulevard. Wat een prachtige locatie voor een concert, daar waar normaliter de sterren van de hemel worden gedanst en gezongen. Gelukkig was ook hier om de hoek van het gebouw een mannetje te vinden met kaarten.

Iets verlaat vind ik een plekje op het tweede balkon, terwijl piece by piece al door het gebouw galmt. Uiteraard niet het plekje dat op het kaartje staat. De zaal, die helaas niet is voorzien van een airco installatie, is overladen met fans, belangstellenden en diplomaten. Ik ben blij dat ik meegenieten van de heftig zwiebende waaiers van de dames voor mij.

Op het podium staat Katie. Omringd door een vleugel, drumstel en basgitarist. Op de achtergrond worden wat licht bundels geprojecteerd. Heel bescheiden allemaal. Katie zelf is een spring in ’t veld, als een klein meisje huppelt ze over het podium. Haar stem is zuiver zoet. Ze draagt een zwart jurkje met een grote rode corsage. De verschillende chansons worden in het Georgisch door Katie uitgelegd en aan elkaar gepraat. Ookal is het slecht te zien vanaf het tweede balkon, het lijkt alsof haar ogen twinkelen. Na elk liedje bedankt ze de zaal met een verlegen uitgesproken didi madlobt. De zaal gaat echt los als Katie een bekend georgisch liedje uit een kinderfilm solo met slechts akoestisch gitaar ter gehoren brengt. Staande ovaties, zinderend bravo geroep. Katie wordt overladen met gladiolen, rozen, irissen, anjers.

Na afloop van het concert komt Georgisch tenor Burtjuladze naar voren om Katie te bedanken en vertelt dat Katie een huis heeft gekocht voor een arm gezin. Alle zevven kinderen en moeder komen het podium op en omhelsen Katie. Een aandoenlijk gezicht. Als toegift krijgen we nine million bicycles te horen. En dan zit het er na 1,5 uur echt op en moeten we de prachtige zaal verlaten. De spontane actie van een gokje wagen resulteerde in een mooie avond.

Vandaag treed Katie op in Batumi. Daar kan ik uiteraard niet bij te zijn. Maar terwijl ik ’s avonds door de afgekoelde straten van Tbilisi dwaal, schalt er uit elke geluidsbox Katie’s zoet meeslepende stem.

2 opmerkingen:

  1. Ik wist niet dat zij- Katie Melua -Georgisch is. Tja, zo leer ik nog eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet voor Katie ook bijzonder zijn, weer in haar thuisland te spelen!

    BeantwoordenVerwijderen