maandag 10 augustus 2009

Oud & Vertrouwd

Mist u ze wel eens? Die okergele connexxion bussen. Uit ons straatbeeld zijn ze verdwenen, maar hier vullen ze massaal de straten. De bussen zijn weliswaar wat ouder geworden, wat gammeler en wat kapotter, doch immer herkenbaar. Vooral de nederlandstalige informatie doet herinneren aan het vorige bestaan van de bus. Zo is er ov-informatie beschikbaar met het bijbehorende 0900 nummer, zijn de zitplaatsen bestemd voor invaliden nog keurig aangegeven en is het verboden te roken in de bus. Ook staan er spreuken waarvan ik niet meer wist dat die de bus sierden. “ Opstaan voor iemand misstaat niemand”. Verder worden de gedragsregels in de bus nog een keer op een rijtje gezet, waaronder dat zwart rijden wordt bestraft met een boete van € 35. Dit betekent dus dat deze kanariegele bussen tijdens het eurotijdperk gewoon nog in Nederland reden. Het voelt veel langer geleden.

Overigens kan zwart rijden hier niet. Elke bus is bemand met een controleur, herkenbaar aan de bijpassende gele polo’s. Tickets worden per rit gekocht bij een muntjesautomaat in de bus voor een bedrag van veertig cent (€ 0.17). Naast muntjes kan men ook een speciale betaalkaart scannen, maar slechts weinigen bezitten er een. Hierdoor ontstaat er het grote nadeel dat niet iedereen gepast geld bij zich heeft. Daarnaast bestaat de lari ook in papiervorm, die het apparaat niet accepteert. De controleur is daardoor voornamelijk bezig met het vragen naar wisselgeld bij buspassagiers. Het zou handiger geweest zijn als hij zelf de tickets verkocht en een buidel met wisselgeld had. Of bestaat dit muntjessysteem juist voor de veiligheid van de controleur of als anti-corruputie? Praktisch is het niet, maar het houdt de controleur bezig en creërt zodoende werkgelegenheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten